“Idem automobilom na brzaka do pekare, je l’ treba nešto?“ Ovakvo gastronomsko zadovoljstvo može skupo koštati jer motoru koji tijekom vožnje ne dostigne radnu temperaturu prijete ozbiljni kvarovi. Kako mi postupamo s našim automobilima, to je pogrešno.
Kratka vožnja od stotinjak metara, u “samo da kupim nešto slatko“ stilu ostavlja motor nezagrijanim. To za sobom vuče ozbiljne posljedice – vlaga ne stiže da ispari i miješa se s uljem, stvaraju se naslage nečistoća na EGR ventilu, brizgaljkama…
Opasnosti su brojne. Nakon nekog vremena stvara se kožica na poklopcu za dolijevanje ulja. Izgleda bezazleno, ali to je već ozbiljan trenutak u kojem ulje ozbiljno počinje gubiti svoja mazivna svojstva i treba ga pod hitno zamijeniti.
Još jedna opasnost ovakve vožnje je i miješanje ulja i goriva. Nažalost, u tom slučaju ne dolazi do promjena na ulju koje se mogu vidjeti golim okom. Ipak, i tu postoji mali trik. Pomirišite šipku za mjerenje ili još bolje skinite malo ulja s nje i protrljajte prstima pa pomirišite. Ukoliko ne osjetite miris goriva, sve je u redu, piše mojauto.rs
U principu najbolje je da pratite temperaturu motora na indikatoru (ukoliko ga imate). Iz motora koji dostigne radnu temperaturu kondenzacija isparava pa je jasno da se automobilima koji se voze na kratkim relacijama to neće dogoditi, u njima se vremenom akumulira sve veća količina vode i goriva u karteru.
Motorno ulje ubrzano gubi svoja svojstva, nije u stanju ispuniti svoju funkciju pa na kraju i dolazi do oštećenja motora. Ovaj problem može biti još ozbiljniji.
Naime, u starijim Volkswagen motorima (1.0 i 1.4 benzinci s četiri cilindra) uslijed konstrukcijske greške kondenzacija se zamrzavala u uljnim kanalima što je dovodilo do prekida u dotoku ulja i motor je “zakucavao“.
Rješenje za ovaj problem je jednostavno – izbjegavajte koliko god je to moguće vožnje na kratkim distancama i skratite interval zamjene ulja.
Također, provjerite u servisu ili uputstvu: mnogi proizvođači preporučuju posebnu gradaciju, kvalitet i interval zamjene ulja za automobile koji se voze na kraćim relacijama. Naravno, ulje treba redovno kontrolirati.
Prilikom kontrole vodite računa da je razina ulja iznad maksimuma dobar znak da u njemu dolazi do miješanja vode i goriva.
Ovo su posljedice vožnje na kratkim relacijama:
1. Gorivo se miješa s uljem. Mazivna svojstva se smanjuju, ležajevi se ubrzano troše;
2. Dok je motor hladan, dio goriva iz komore za sagorijevanje završava u karteru;
3. Uslijed pojačane kondenzacije vode u ulju se formira pjena;
4. Gorivo u ulju može oštetiti katalizator.