RADNA SNAGA

Ova sezona je ukazala na zanimljiv trend na krajnjem jugu

U listopadu interes za turističkom radnom snagom nije pao, što upućuje na oporavak tržišta.

Sljedeću sezonu pripremamo kao pretpandemijsku, a Hrvatska udruga turizma (HUT) uputila je u četiri ministarstva dopis u kojem predlažu mjere kako bi se u sektoru turizma sačuvali sezonci za sezonu 2022. Oko trećine zaposlenih u turizmu čini upravo sezonska radna snaga pa je goruća potreba već danas sve ljude osigurati i za nagodinu. Tim više što su svi svjesni činjenice da diljem EU traje velika potraga za ljudima i posve je razumljiva raširena bojazan hoće li mnogi stoga otići iz zemlje. Potrebna je brza reakcija, tvrdi direktor HUT-a Veljko Ostojić; drugim riječima ako se već danas ljudima ponudi mogućnost da su kao sezonci od 1. ožujka zaposleni u Hrvatskoj i tijekom zime provedu potrebne edukacije, velike su šanse da će ostati, piše portal Poslovni.hr.

Ovo je dio najava u sklopu upita Poslovnog.hr kako će se sektor pripremati za iduću sezonu, s obzirom na podatke portala MojPosao koji potvrđuju da se u kategoriji turizam i ugostiteljstvo i dalje traži radnik više, tako da broj ovih oglasa za posao peti mjesec zaredom nadmašuje pretpandemijsku razinu. Ovi su pikovi na valu oporavka tržišta, ali u sklopu intenzivnog zapošljavanja s kojim su poslodavci krenuli tek u svibnju, pola godine kasnije od ubičajene dinamike prije pandemije, tj. kada je postalo jasno da neće biti novih rigoroznih epidemioloških mjera koje bi potencijalno ugrozile sezonu. Na Moj Posao je u prvih 9 mjeseci u navedenoj kategoriji objavljeno tek 10% manje oglasa nego u istom razdoblju 2019. (više od 10.000), dok tradicionalno, prije epidemije, kažu da bi u listopadu već krenuo pad broja oglasa koji bi se obično nastavljao sve do siječnja. No, ovaj listopad je čini se pozitivna iznimka.

“Dosad vidimo da se tržište oporavlja, čak i puno bolje nego smo očekivali pa se nadamo da će u tom tonu i nastaviti. U ovih prvih par dana listopada, iako je prerano za iznositi brojke, možemo reći kako nam se čini da će ovogodišnji listopad biti jači od onog 2019., barem kada govorimo o turizmu”, navode iz portala MP za Poslovni.hr.

Od ukupnog broja objavljenih poslova u navedenoj kategoriji, 63% odnosilo se na priobalne županije. Najviše na Splitsko-dalmatinsku (16%), Istarsku (14%) te Primorsko-goransku (12%), dok ih je iz Dubrovačko-neretvanske županije bilo tek 5%. Međutim, to ne znači da su se poslodavci na jugu bolje pripremili, nego se radilo sa smanjenjim kapacitetima. Valamar, najveća hotelska grupacija u Hrvatskoj, od pet hotela na Babinom Kuku tri nije otvorila pa iako se dogodila tržišna potražnja oni nisu mogli u zadnji čas pronaći ljude. Odnosno mogli bi da je sustav živahniji u odgovoru na potrebe poduzetnika. Kako Ostojić navodi, razlog je u tromom sustavu izdavanja dozvola za uvoz radnika, tako da su prošlog tjedna imali sastanak u MUP-u, s ciljem da se ubrzaju procedure za radne dozvole, iako je zapravo primarni cilj, tvrdi, angažirati sav domaći potencijal na tržištu rada. Dio vide u studentskoj populaciji, za čiji veći angažman su potrebne intervencije u porezni susatv, a isto se tiče i druge niše – drugog dohotka koji je moguće potaknuti kroz nove porezne olakšice. Prema portalu Moj Posao, konobar, odnosno barmen i dalje je najtraženije zanimanje, a prosječna plaća iznosi 5144 kuna, u što se ne uračuvaju napojnice koje tradicionalno čine dobar dio plaće konobara, kao i kuhara. Usput rečeno, u Italiji pripremaju zakonsko rješenje s kojim mnogi nisu sretni jer kroz sustav oporezivanja dohotka kane obuhvatiti upravo napojnice. Najviše plaće u turizmu imaju šefovi kuhinje (10.624 kn), menadžeri ugostiteljstva (8329 kn) te pizza majstori (6772 kn). Kuhari su na samom vrhu najtraženijih zanimanja u ovoj kategoriji, kao i pomoćni kuhar te pomoćni radnik u kuhinji, a slijedi sobarica/spremačica i recepcionar.

Kad je riječ o najtraženijim kvalifikacijama, u 60% oglasa tražili su se radnici sa srednjom stručnom spremom. Slijede kvalificirani radnici (44%), dok se u svega 4% oglasa tražila visoka stručna sprema. Rad na određeno nudio se u 65% oglasa te stalno zaspolenje u 52% oglasa, što je ista razina kao i lani, no 32% natječaja odnosilo se upravo na honorarne, odnosno sezonske radnike, zaključuju iz Poslovnog.hr.

Komentiraj članak

Komentari