ZDRAVLJE

Smirenje u tanjuru: Namirnice koje stres 'pojedu za doručak'

Kako bismo se lakše nosili sa stresom, barem jednom tjedno trebamo si priuštiti sat do dva u umirujućem okruženju, što može biti i naša kupaonica ili spavaća soba. Umirujuće će djelovati prigušena svjetla i nekoliko mirisnih svijeća, topla kupka, opuštajuća glazba i topli čaj, kaže Ksenija Krajina Pokupec, liječnica opće medicine i fitoterapeutkinja. Pacijentima u stresu često preporučuje šalicu Anxio čaja, koji je osmislila. Čaj sadržava kamilicu, matičnjak, lavandu, hmelj, kadulju, šipak, bazgu i glog.

Pomiješajte ih u podjednakim količinama i od te mješavine uzmite po jednu žličicu čaja na jednu šalicu kipuće vode. Prelijte kipućom vodom i procijedite nakon deset minuta. Čaj treba popiti oko sat vremena prije spavanja za bolji san, no možete popiti i dvije do tri šalice tijekom dana, za smirenje stresa i napetosti, kaže. Da biste se zaista opustili, obavezno ugasite TV i mobitel pa se, pijuckajući čaj, posvetite sebi, piše 24 sata.
 
Pomiješajte 20 grama cvijeta kamilice; istu količinu lista matičnjaka, lista mente, ploda anisa te 10 grama lavandina cvijeta i isto toliko korijena valerijane. Žličicu te mješavine prelijte šalicom kipuće vode, ostavite nekoliko minuta da odstoji pa procijedite. Pijte nezaslađen ili s pola žličice meda, oko sat vremena prije spavanja.  
 
Ako ste pod jakim stresom, uz čaj popijte i žličicu tinkture valerijane ili matičnjaka, ističe dr. Ksenija Krajina Pokupec. Te se biljke mogu kombinirati s hmeljem, bosiljkom, pasiflorom ili melisom, no kombinacija i doziranje ovise i o tome kakve sve simptome i probleme imate, pa je dobro potražiti savjet stručnjaka. 
 
Napunite kadu toplom vodom i dodajte po 3 do 5 kapi eteričnog ulja lavande, ylang ylanga i sandala ili melise i odmarajte se u toj kupelji od 15 do 20 minuta. Nakon toga sjednite u naslonjač i pročitajte nekoliko odlomaka knjige koja vas opušta ili odmah lezite u krevet s ugašenim svjetlima.
 
U sobi u kojoj spavate prije odlaska u krevet kratko možete upaliti mirisnu lampicu s nekim opuštajućim uljem ili ga možete nakapati na rubove jastuka. Preporučuje se eterično ulje melise (matičnjaka), lavande, citrusa ili ruže i geraniuma. No ne pretjerujte jer i prejaki mirisi vas mogu iritirati. Ako vam jaki mirisi inače smetaju, kapnite nekoliko kapi ulja na mali ručnik koji ćete ostaviti u drugom dijelu sobe.
 
Pretrpanost poslom, bolest ukućana, financijski problemi i slične situacije koje su često izvor stresa često utječu na način na koji se hranimo. 
 
Ne samo što pod pritiskom biramo sve ono što ne bismo trebali, kao što su suhomesnati proizvodi, gotova i polugotova jela te fast food, kao i hrana bogata šećerima i kalorijama, već i tako što se hranimo neuredno, preskačući obroke. Često cijeli dan ne jedemo ništa pa tek navečer pojedemo gomilu hrane. Takav način prehrane pogoršava simptome stresa i može dovesti do želučanih i crijevnih problema, gastritisa, ili debljanja, posebno nakupljanja masnoća u predjelu trbuha, pa i drugih problema.
 
- Posebno je štetno ‘navaliti’ na kavu, koja u nekim situacijama može podići energiju i popraviti raspoloženje. No visoke količine kofeina mogu dovesti do povišenja krvnog tlaka te tako pogoršati posljedice stresa na krvne žile i mozak. Osim toga, djeluje kao diuretik, pa velike količine kave mogu dovesti do pojačanog izlučivanja minerala poput kalcija, magnezija i kalija iz organizma. A upravo su oni važni za borbu protiv stresa, jer ublažavaju osjećaj tjeskobe i smanjuju rizik od depresije - kaže dipl. ing. nutricionizma Sandra Marić Bulat. Dodaje da bismo zato jutarnju kavu u razdoblju kad smo pod stresom trebali zamijeniti šalicom kakaa, a onu zadnju koju popijemo predvečer s nekoliko kockica crne čokolade s visokim udjelom kakaa. 
 
Više pročitajte OVDJE.

Komentiraj članak

Komentari