Znanost

OTKRIĆE! Objašnjeno podrijetlo plavih očiju!

Ostaci čovjeka iz kamenog doba, čiji nam geni govore da je imao plave oči i tamnu kožu, otkriva da su se plave oči proširile europskom populacijom prije nego li bljeđe nijanse kože.

Na otkriću je radio međunarodni tim istraživača, među kojima je bio i profesor Rick Sturm s Instituta za molekularne bioznanosti sa Sveučilišta u Queenslandu, koji je analizirao genom izvučen iz zuba 7 000 godina starog kostura iz Španjolske.
Znanstvenici su se nadali razumijevanju evolucijskog činitelja zbog kojeg su rani ljudi prešli iz lovaca-sakupljača u poljoprivredna društva. „Iako su te populacije umrle prije tisuće godina, njihovi geni ostavljaju dokaze o njihovom izgledu i životu”, kaže dr. Sturm. „Pronašli smo dokaze u genima ovog čovjeka iz mezolitika koji su utjecali na to da je taj čovjek vjerojatno imao tamnu kožu i kosu, ali i plave oči. Ta kombinacija gena je jedinstvena i više ne postoji kod modernih Europljana i daje nam naslutiti da su se geni za svjetliju boju očiju pojavili prije gena za svjetliju kožu.”

Tim pod vodstvom znanstvenika s Instituta za evolucijsku biologiju u Španjolskoj i znanstvenika sa Sveučilišta u Kopenhagenu u Danskoj istražio je i gene povezane s imunitetom i prehranom.

„Ovaj lovac-sakupljač iz doba mezolitika nosilac je gena za netoleranciju na laktozu i nemogućnost probavljanja mliječnih proizvoda, te dokazuje prehranu u koju je uključeno malo škroba”, nastavlja dr. Sturm. „Ovaj genom u direktnom je kontrastu s genomom čovjeka-poljoprivrednika iz neolitika, koji je mogao probaviti veću razinu laktoze u mlijeku i više škroba iz zrnja. Međutim, geni za imunitet slični su između lovaca-sakupljača i poljoprivrednika, što nam kazuje da je prijelaz europske populacije na poljoprivredu uzrokovao promjenu u prehrani, ali ne i promjenu kod imuniteta."