UOČI POSJETA INDIJSKE MINISTRICE ZA TRGOVINU I INDUSTRIJU

OGROMAN INTERES INDIJACA ZA DUBROVNIK Indijski veleposlanik otkrio pozadinu priče

Političke veze s Hrvatskoj su solidne, ekonomske su se s vremenom izgubile. Infobip u Indiji posluje od 2009. u sektoru pružanja SMS tehnologije, a Belupo je od 90-ih aktivan u farmaceutskom sektoru.

Indija i Hrvatska formiraju  poslovni forum uoči posjeta indijske ministrice za trgovinu i industriju našoj državi. O ideji koja je  je nastala u suradnji dviju vlada i poslovne zajednice razgovarali smo sa Sandeepom Kumarom, veleposlanikom Republike Indije u Hrvatskoj, piše poslovni.hr

Danas je trgovina između Hrvatske i Indije vrlo skromna, no dvije zemlje imale su snažne veze za vrijeme bivše Jugoslavije. Koliko je tih veza opstalo?

Indija i Jugoslavija imale su robustne političke i ekonomske veze. Dok su političke ostale s Hrvatskom ostale solidne, ekonomske su se vremenom izgubile. Danas gradimo suradnju na vezama koje su opstale, ali tražimo nova područja rasta, posebno u inovacijama i startupima, obnovljivim izvorima energije, biomasi i infrastrukturi. Primjerice, ACG Lukaps je uložio u tvornicu koja je ostvarivala gubitke, a danas ostvaruje profit i treći je najveći opskrbljivač farmaceutskih kapsula u Europi. To je model koji želimo širiti; da indijske kompanije Hrvatsku koriste kao bazu za proizvodnju i lansirnu platformu za svoje proizvode u ostatak EU, koristeći strateške luke Rijeka i Ploče. Bilateralna suradnja za projekte u trećim zemljama, može isto tako biti jedna od opcija.  

U Hrvatsku dolazi indijska ministrica trgovine i industrije. Što će biti teme razgovora?

Razgovarat će se o jačanju ekonomskog aspekta bilateralnih odnosa na kreativan način i hvatanju u koštac s problemima koji predstavljaju uska grla, potrebnim mjerama, a bit će potpisan i sporazum o gospodarskoj bilateralnoj suradnji. Jedna od prepreka je i vizni režim. Indijska ambasada u roku dva dana online izdaje dozvole i po dolasku u Indiju građani dobiju vizu, no obratni proces u Veleposlanstvu Hrvatske u New Delhiju traje 10-15 dana. Mislimo da bi s hrvatske strane trebalo biti više reciprociteta. 

U kojim područjima vidite moguću ekonomsku suradnju?

Samo u 2016. strane investicije u Indiju premašile su 55 milijardi dolara, a otvoreni su gotovo svi sektori čime je vašim tvrtkama otvoreno tržište od 1,3 milijarde stanovnika.  Prilika je to za tvrtke koje imaju kapital i znanja, posebno za razmjenu dobara u sektorima poput tekstilnog, farmaceutskog, autodijelova, električnih strojeva, transportne opreme, kemikalija i poljoprivrednih proizvoda. Hrvatska ima važne infrastrukturne tvrtke, a Indija program infrastrukturnog razvitka u kojem možemo primijeniti ta znanja. Ujedno, atraktivni sektori za investicije u Indiji su malo naoružanje, obnovljiva energija, itd. Moramo pronaći način za lakše povezivanje tvrtki s obje strane, a u Hrvatskoj povećati svijest o prednostima ogromnog indijskog tržišta. Mi pozivamo Hrvatsku da bude dio indijske gospodarske uspješne priče.

Primjetan je i porast broja turista iz Indije.

Da, indijskih turista je sve više, broj je udvostručen u 2015. iako je baza skromna u usporedbi s Japanom ili Južnom Korejom. U Dubrovniku je sniman dio scena za film 'Obožavatelj' ('Fan') s našom superzvijezdom Shah Rukh Khanom što je bilo vrlo zapaženo. Nakon toga se puno ljudi počelo raspitivati za Dubrovnik i Hrvatsku jer u Indiji filmska industrija gura turističke destinacije. To može biti jedna od mjera koju možemo razvijati da potičemo ljude na posjete. Suradnja mora ići u oba smjera i trebalo bi razviti pakete poticaja. Moj je posao poticati hrvatske producente da biraju lokacije u Indiji, a indijskima već dajemo do znanja o lokacijama u Hrvatskoj.  

Formirate Indijsko-hrvatski poslovni forum. Koja je njegova uloga u povezivanju dviju zemalja? 

Upravo u pružanju podrške u razvoju gospodarskih i poslovnih veza. Predlažemo uspostavu prvog zajedničkog Indijsko-hrvatskog foruma tijekom posjeta indijske ministrice za trgovinu i industriju, a ideja je nastala u suradnji dviju vlada i poslovne zajednice. Vjerujemo da takav forum može dati poticaja poslovnoj interakciji i otvaranju tržišta, nadamo se, rezultirati većim obostranim investicijama, trgovini i transferu tehnologije. Forum se će sastojati od predstavnika poslovne i znanstvene zajednice s obje strane. Za početak će biti uključeni predstavnici ACG Lukapsa i InfoSysa, a s hrvatske strane to su tvrtke koje istražuju indijsko tržište kao HS Produkt, Šestan Busch, Hrvatske autoceste, Infobip, HEP, Energospektar. Forum je otvorenog tipa i svi zainteresirani mogu se priključiti. 

Spomenuli ste interes HS Produkta i Šestan Buscha za Indiju. Imate li kakvih saznanja o tim ili drugim realizacijama?

Ne mogu o detaljima, ali znam da lobiraju s javnim i privatnim sektorom, nadamo se pozitivnom ishodu. Đuro Đaković je isto tako pokazao interes za indijsko tržište za dobavu vojnih vozila. Vrijedno je spomenuti da Infobip u Indiji posluje od 2009. u sektoru pružanja SMS tehnologije, Belupo od 1990-ih aktivan u farmaceutskom sektoru, Podravka je započela prodajne aktivnosti prošle godine, znamo da Končar razmatra izvoz električnih prijevoznih sredstava, Energospektar traži potencijalne partnere u sektoru biodiesela. Svjesni smo i interesa drugih tvrtki, stoga planiramo dovesti skupinu inovatora i IT startupa iz Indije u naredna tri mjeseca kako bi s najvećim hrvatskim startup poduzećima istražili prilike za suradnju.
 
Koliko se snažan ekonomski rast, koji je Indija ostvarila u posljednjih 10 godina, ravnomjerno rasporedio po zemlji? Jesu li se razlike smanjile između velikih urbanih cjelina i ruralnih područja?

Indijsko gospodarstvo je jedno od najbrže rastućih unatoč globalnim neizvjesnostima, s rastom od 7,6 posto između 2015. i 2016. Razlike u razvijenosti se smanjuju, i to zbog pokrenutih programa koji su kreirani da premoste jaz između dijelova zemlje.  Među njima su projekt '100 pametnih gradova', poticanje zapošljavanja u ruralnih krajevima, 'Digital India' za kreiranje ekonomije znanja kroz digitalnu infrastrukturu i povezivanje zemlje, dok 'Skill India' inicijativa teži educirati 300 milijuna mladih uglavnom iz ruralnih krajeva do 2022. 

Mogu li ta iskustva biti primjenjiva na Hrvatsku?

Unatoč razlikama, naše dvije zemlje dijele sličnosti u nekim područjima. S obzirom na visoku stopu nezaposlenosti u Hrvatskoj, korisne bi bile sheme za ciljano poticanje generacijski fokusiranog zapošljavanja, zapošljavanja žena, doticanje problema odljeva mozgova koje treba preokrenuti u dotok mozgova. Isto tako bi trebali iskoristiti atmosferu kreativnosti i potencijala mladih u čemu je Indija jedna od najaktivnijih zemalja u svijetu.  No, ne radi se samo o tome što Hrvatska može naučiti  već i obratno, što Indija može naučiti od Hrvatske.  Mi smo jednaki partneri,  primjerice u brodogradnji, upravljanju otpadom, kvalitetnoj infrastrukturi poput autocesta...  

Indija je priča velikih brojeva - najveća demokracija, najveća željeznička mreža, najveća filmska industrija. Koliko to određuje ekonomski i društveni razvoj?

Kao priča velikih brojeva, Indija je prilika i izazov.  Zajedno s demokracijom dolazi odgovornost.  Najveća željeznička mreža olakšava prijevoz ljudi i robe, a filmska industrija osim generiranja prihoda, ima ulogu u pluralizaciji i homogeniziranju društva. Tržište od 1,3 milijarde ljudi je velik poticaj za proizvodnju, strana ulaganja, transfer tehnologije, a izazov je te velike brojke pretočiti u održivi razvoj.

Cijeli intervju pročitajte OVDJE.

Komentiraj članak

Facebook komentari