DAGNJE

Mediteran na stolu

Miris dagnji na buzaru vraća u tople ljetne večeri i tradicionalne dalmatinske feste. Ipak, puno je razloga zašto bi ove školjkaše trebalo uvrstiti u redovitu prehranu. Osim bogatog ukusa, dagnje obiluju omega – 3 masnim kiselinama, vitaminima A i C, mineralima, željezom jodom i natrijem.

Stresan i ubrzan tempo modernog života doveo je prehranu u prvi plan u raspravama o zdravstvenim problemima. Prerađena i nutritivno siromašna hrana dio je svakodnevice. Problem pretilosti ne zaobilazi ni Hrvatsku – sedma je u Europi po postotku pretile djece.

Mislim da je nezamislivo da se dagnje koje su nutritivno bogata namirnica nađu na vrtićkom jelovniku. Također, konzumira se previše mesa naspram morskih proizvoda. Unatoč višestrukim upozoravanjima kako od liječnika, tako i od medija, način prehrane uistinu nije lako promijeniti preko noći.

Stoga brojni nutricionisti predlažu da se nekvalitetne namirnice postupno zamjenjuju kvalitetnijima. Jedna od odličnih opcija su upravo dagnje.

Njihova priprema nije suviše komplicirana, a usput jačaju obrambeni sistem organizma. Mnoge asocijacije na dagnje, kao i morske školjke općenito, nerijetko se vežu uz negativne konotacije.

Ipak, specijalizirane tvrtke koje se bave uzgojem ribe i školjki, omogućuju nabavu svježih i autohtonih proizvoda, s garancijom kontrole kvalitete. Dagnje su jedan od simbola mediteranske kuhinje, koja se odlikuje laganom i zdravom, ali i izrazito gurmanski cijenjenom hranom, bogatstvom boja i aroma.

Sama priprema u većini slučajeva prilično je jednostavna, a tajna okusa uglavnom leži u svježini namirnica.

Mediteranska kuhinja postala je prilično popularna i u urbanoj kulturi. Problematika prehrambenih navika sve je češće u centru pozornosti što je rezultiralo mnogim inicijativama i kampanjama koje se bave zdravim načinom života. Zdrava prehrana je u modi.

Mnoge su namirnice tako dobile na popularnosti upravo zbog svojih nutritivnih vrijednosti, primjerice posni sir ili chia sjemenke. Dagnje također ne bi trebalo zanemariti u novim trendovima u prehrani.

Zbog stresnog i ubrzanog načina života često se može čuti o problemima sa štitnjačom. Upravo dagnje potiču neaktivnu štitnu žlijezdu pa predstavljaju i hranu i lijek.

Naposljetku, dagnje su odličan lijek i za mnoge probleme nemarne prehrane. Sadrže jako malo masti.  Njihov miris i okus podsjeća na toplija vremena i mjesta, a tijelo postaje  zahvalno.

Sve što još treba znati su upute kako pripremiti dagnje. Osim što se mogu servirati sirove s maslinovim uljem i limunovim sokom, trebalo bi iskušati i recept za tradicionalno dalmatinsko jelo.




Dagnje na buzaru



- 1 kilogram dagnji
- list peršina
- 5 češanja češnjaka
- maslinovo ulje
- 1,5 decilitra bijelog vina
- rajčica 
- krušne mrvice

U pogodnoj posudi na blago zagrijanom maslinovom ulju kratko se poprži sitno sjeckani češnjak, peršin te dodaju kockice rajčica i svježe mljevenog crnog papra. Kad prokuha, podlije se bijelim vinom, te dodaju dagnje.

Kuha se 2-3 minute poklopljeno, a kad se dagnje otvore, buzara je gotova. Školjke se izvade, umak (po želji) zagusti s krušnim mrvicama te prelije preko školjki. Buzara se najčešće servira uz bijeli kruh, palentu ili kuhani krumpir.

Matea Mihatović

Komentiraj članak

Komentari