OČUVANJE BAŠTINE I INDUSTRIJSKE ARHEOLOGIJE

Knjiga 'Pruge koje su život značile' čuva od zaborava i povezuje kao nekoć željeznice /FOTO/

Knjiga monografija 'Pruge koje su život značile' autora Stanislava Vukorepa večeras je predstavljena u hotelu Ivka. Bila je to prilika vratiti se unatrag 40 godina kada je postojala uskotračna pruga od Čapljine do Dubrovnika pa do Zelenike i Podgorice u Crnoj Gori te prisjetiti se njezinog povijesnog i kulturološkog značaja za područje grada.

- Ova je promocija s pravom upriličena u Dubrovniku jer je on željeznicom bio povezan s Crnom Gorom, Čapljinom, Mostarom, Sarajevom, ali i s Bečom i sa svim željeznicama u Europi jer se iz Dubrovnika mogla kupiti karta za putovanje u svaku europsku zemlju. Za vrijeme svoje uprave Austro-Ugarska je izgradila ovu prugu i povezala sva područja. To je bio pravi građevinski pothvat i umijeće ljudi koji su radili - kazao je jedan od predstavljača knjige akademik Mladen Bevanda naznačivši kako je autor tragao za neistraženim područjima te tako komunicirao s prošlošću i sadašnjošću.

Bevanda je naglasio kako je "okupator gradio prugu kroz bespuća lijepog prostora i zapošljavao ljude, a neka druga vlast tu je prugu razorila i ostavila područje izoliranim" te je naveo kako se tu radi o apsurdu.

- Autor Stanislav Vukorep je na lucidan način ukidanje pruge  doveo u vezu s današnjim kontekstom, jer i danas, barem u Bosni i Hercegovini, ukidaju se neke druge pruge koje život znače. Ukida se ravnopravnost i jednakopravnost naroda i pravo Hrvata da biraju svoje predstavnike. Ukidanje pruge opominje kad se jedonom nešto izgubi teško se vraća - naznačio je Mladen Bevanda istaknuvši važnost knjige riječima "nema više željeznice ni piska lokomotive, ali tu je djelo koje neće nestati jer knjiga čuva od zaborava, svjedoči vremenu i povezuje nas kao što su nekoć pruge povezivale i upoznavale ljude".

Zamjenik načelnika Općine Konavle  Božo Lasić istakno je važnost knjige u kontekstu očuvanju industrijske arhitekture i baštine.

- Vukorep je slijedio europske trendove te je kao amater ukazao na pogrešku svim profesionalcima koji su bili dužni objaviti sličan rad. Do pojave ove knjige nismo imali većih radova o željeznici, a on je u zadnji tren sakupio materijal za koji sam stekao dojam kako je bio mukotrpan posao. Da je čekao još koju godinu ova knjiga bila bi opremljena s puno manje činjenica i impresija - rekao je Lasić te je otkrio kako mu je autor knjige kazao podatak kako je prepješačio 370 kilometara i istražio 760 fotografija i dokumenata.

Sam autor knjige Čapljinac Stanislav Vukorep kazao je kako mu je cilj bio opisati pruge koje su doista ljudima život značile te time sačuvati vrijedni dio spomeničke baštine Hrvatske, Bosne i Hercegovne i Crne Gore.

Umirovljeni inženjer željezničkog prometa, inače Ramljanin, Niko Vuković koji je radio u Dubrovniku kazao je kako je posao išao vrlo dobro dok je on obnašao funkciju direktora od 1984. do 1991. godine.

- Kada je rat počeo bilo nam je jako teško jer smo imali smanjen broj djelatnika i vozila. Kasnijih godina Agencija za integralni transport iz Zagreba donijela je odluku da se priključimo Splitu, jer kako su rekli nismo bili rentabilni. Sve što je bilo urađeno nestalo je 2005. godine i za nas to je bilo nepodnošljivo. Od 230 djelatnika koji su radili u Dubrovniku i u okolnim mjestima bilo je šest Crnogoraca, 40 Muslimana, 70 Hrvata i 104 Srbina, ali svi smo mi bili Dubrovnik - prisjetio se Vuković.

Predstavljanje knjige "Pruge koje su život značile" organizirala je Zavičajna udruga Neum u Dubrovniku i Hrvatsko kulturno društvo Napredak - Dubrovnik. Ona je najavljena kao "knjiga prožeta emocijama koja bez patetike izražava žaljenje za proteklim vremenom".

Komentiraj članak

Komentari