OKRUTNOST NA DJELU

KAKVU SMO TO GENERACIJU DJECE ODGOJILI? Hrabri telefon dnevno zvoni barem 15 puta

Subotnji sukob koji je završio ubojstvom mladića (18) ispred hotela 'Marjan' u Splitu opet nas dovodi do vječnih priča o nasilju među mladima, načinima prevencije, metodama izbjegavanja konflikata, ulozi roditelja, društva. Evo što kaže Hana Hrpka, psihologinja i predsjednica udruge 'Hrabri telefon'.

– Prevencija nasilja kreće od malih nogu, od vrtićke dobi, do škola koje provode brojne programe nenasilja, uz sudjelovanje roditelja. Oni trebaju pratiti kako djeca reagiraju na agresivna ponašanja, koliko su izložena nasilju kroz medije, školu..., piše Slobodna Dalmacija.

Stasavaju li u našem dijelu svijeta posebno okrutne generacije?

– Statistika nasilja u Hrvatskoj ista je kao i u drugim zapadnim zemljama. Ta brojka jest nešto rasla, ali to se može objasniti činjenicom da se više govori o vršnjačkom nasilju, ono se više prepoznaje, a naročito nasilje preko interneta.

U splitskom je slučaju, na žalost, prekasno za diskusiju o prevenciji. No, kakvu poruku poslati adolescentima u problemima i roditeljima?

– Vrlo teško je reći što je trebalo učiniti u konkretnom slučaju. Osim toga, sudionici su praktički odrasle osobe. Inače, roditelji trebaju pratiti u kakvim se skupinama djeca kreću, s kime se druže i pokušati zaustaviti na vrijeme ponašanja koja mogu završiti s neželjenim posljedicama.

Koliko roditelja shvaća da ima problem?

– Često nam se javljaju upravo oni, roditelji adolescenata. Primjećuju promjenu ponašanja svoje djece, koja se povlače, ne žele ići u školu zbog razloga koji nemaju veze s nastavom, pa pretpostavljaju da je povod neki sukob s vršnjacima.

I što im savjetujete?

– Da uvijek izražavaju emocije. Djetetu treba reći "vidim da si tužan, ali ja sam tu za tebe, ako se nešto dogodilo, možeš mi reći". U adolescentskoj dobi ne možemo forsirati razgovor s djecom ako ne žele, ali naša im vrata moraju ostati otvorena. Nikako ih ne treba prepuštati samima sebi, nikako ih napadati i optuživati riječima "sam si kriv ili kriva za to što ti se događa", nego pokazivati brigu, nuditi pomoć... Djeca u adolescentskoj dobi prema vani žele ostaviti dojam važnih i samostalnih osoba, a zadatak te razvojne faze odvajanje je od roditelja. No, iznutra im je važna roditeljska podrška koja nije agresivna i mora se zasnivati na principu "tu sam za tebe" – naglašava naša sugovornica.

Hrabri telefon je besplatan i otvoren svakog dana osim vikendom od 9 do 20 sati. Broj 0800 0800 namijenjen je roditeljima, a 116 111 djeci.

Zvoni li?

– Dnevno primimo deset do 15 savjetodavnih poziva djece i roditelja. Još češće nas zovu djeca koja pokušavaju dobiti osnovne informacije o telefonu. Inače, djeca najčešće kažu da žele razgovarati s roditeljima, ali ne znaju kako početi, a roditelji se žale da ne znaju kako prići djeci. Čest je problem u komunikaciji – zaključuje Hrpka.

Komentiraj članak

Komentari