Direktor Zračne luke Dubrovnik

/INTERVJU/ Roko Tolić: Modernizacija Zračne luke nije hir, nego esencijalna potreba!

I u teškim vremenima Zračna luka Dubrovnik neprekidno bilježi rast. Kako u prometu tako i u zaradi. Samo prošle, 2014. godine ostvareni porast prometa i još jedna rekordna godina ipak su nadmašili predsezonska očekivanja. Više no izvrsne rezultate direktor Zračne luke Dubrovnik, Roko Tolić već poslovično pripisuje svojim zaposlenicima, ali i svima koji sudjeluju u promišljanju i organizaciji dubrovačkog turizma.

'Dobro je kad se u poslovanju napravi  iskorak iz godine u godinu. Mi smo zadržali takav trend i potvrdili se kao infrastrukturna okosnica dubrovačkog turizma.  Za rezultat dubrovačkog turizma zaslužna je sinergija svih koji u njemu sudjeluju' smatra Tolić s kojim smo razgovarali ne samo o uspješnom poslovanju, već i o novim planovima i investicijama, ali i o zahtjevnosti posla kojeg obavlja od 2009. godine.

Nakon 2012. i 2013. Zračna luka Dubrovnik i u 2014. je oborila rekord u broju putnika i zaradi.  Riječ je doista o odličnim rezultatima.
 
Ne žalimo se ni na 2011. Zračna luka ima ulogu biti pouzdan prometni oslonac i držim da tu ulogu vrlo kvalitetno i  proaktivno odrađujemo. Puno mi je draže da smo uspjeli u svom bazičnom poslu, da smo dobili određena priznanja i nagrade. Ipak, svjesni smo da smo još daleko od one razine kamo želimo doći, iako je primjetno da iz godine u godinu napredujemo i organizacijski i infrastrukturno. Zračna luka je i danas  gradilište,  bila je to i protekle dvije godine, a naš ambiciozni plan rekonstrukcije i razvoja predviđa da tako bude sve do 2020. godine. Ulažemo ogromne napore u osiguranje svoje poslovne budućnosti, svjesni da nitko to neće uraditi umjesto nas.  Naša zadaća je da se trudimo, i stvarno u srcu sezone poduzimamo nešto iznad svojih mogućnosti, primamo promet koji je u ljetnim mjesecima veći od našeg kapaciteta. Upravo je to razlog zašto idemo u modernizaciju Zračne luke. Nije to naš hir nego je to doista esencijalna potreba da bi se moglo opsluživati promet na ovoj razini avijacijskih standarda kakvi se za jednu etabliranu europsku zračnu luku podrazumijevaju.



'Zračna luka je i danas  gradilište,  bila je to i protekle dvije godine, a naš ambiciozni plan rekonstrukcije i razvoja predviđa da tako bude sve do 2020. godine'

Je li pretenciozno očekivati i da 2015. bude rekordna?

Stremimo tome. Ugovoreni kapacitet sjedala na avionima je veći nego što smo imali za prošlogodišnju sezonu. Punjenje tog kapaciteta ovisi o svima koji rade u dubrovačkom turizmu. Nadam se kako  će otvaranje novih hotelskih kapaciteta uz određenu stopu porasta privatnog smještaja rezultirati i povećanim prometom, kako u Zračnoj luci tako i u pomorskoj luci i u svim ostalima vidovima dolaska. Vodimo računa u svojim planovima o svemu što će se dogoditi u bliskoj budućnosti, a  pritom mislim i na Kupare i na Belvedere i na Župu dubrovačku, kapacitete koji još uvijek nisu u funkciji, a uskoro će generirati novu, dodatnu potražnju za našim područjem.

Dubrovnik postaje matična luka za ukrcaj  i iskrcaj putnika za kompaniju Thomson Cruises. Riječ je o značajnom poslovnom iskoraku.

Home port je operacija koja povezuje nekoliko čimbenika u jednu cjelinu. Imamo avioprijevoznika i turoperatora koji stoji iza svega, brodarsku kompaniju, pomorsku luku i zračnu luku. Obzirom kako je Dubrovnik svjetski poznata destinacija postoje svi preduvjeti da to bude jedan uspješan posao. Jedino što nam nedostaje  je ta brza i dugo čekana cesta Zračna luka – Grad, odnosno Zračna luka – pomorska luka. Nadam se da će također biti financirana iz Europskih fondova zato što postoji  puno opravdanih razloga za to, ali evo i na ovu cestovnu infrastrukturu ćemo se potruditi ostvariti visoka očekivanja i potvrditi povjerenje tour-operaterskog partnera. Ova operacija će nam donijeti  skoro  70 tisuća dodatnih putnika koje inače ne bismo imali. Znači svakog četvrtka, 21 tjedan zaredom,  šest velikih aviona iz šest različitih gradova s područja Velike Britanije slijetat će u Zračnu luku Dubrovnik.  Moram  još jednom naglasiti kako je to tehnološki zahtjevno za nas, iz razloga što nije to jedini promet koji ćemo u to vrijeme primati. To je  dodatni bonus koji će pojačati taj dan, tako da će četvrtak biti jednak po prometu kao i dani vikendom te zahtijevati dodatnu organizacijsku pripremu od zaposlenih u Zračnoj luci. No, imam apsolutno povjerenje da ćemo  se na pravi način pripremiti kao što  smo to radili do sada i da će moji aerodromci biti na visini svog zadatka.

Broj ruskih turista koji pristižu na jug Hrvatske smanjuje se iz godine u godinu. Tome je dodatno pridonijelo i ovogodišnje otkazivanje svih letova prema Dubrovniku ruskog prijevoznika 'Aeroflota'. Što se dogodilo, zašto je ugledna ruska aviokompanija odustala od Dubrovnika?

Došlo je do otkazivanja za sada najavljenih letova od početka lipnja do početka listopada prema Dubrovniku. Naravno kako time nismo nimalo sretni. Primijetili ste kako je zadnjih godina snažno pala potražnja na ovim letovima.  Sve ćemo poduzeti da s jednim tako važnim i dobrim partnerom s kojim smo imali iznimno uspješnu suradnju pokušamo pronaći rješenje, bez obzira  na priču oko uvođenja viznog režima zbog kojeg nema dovoljne popunjenosti koja bi letove učinili isplativima. Zajedno ćemo nastaviti raditi. Mi smo ovih dana u razgovorima s poslovodstvom Aeroflota, oni su značajan i više nego dobrodošao partner i vjerujem kako ćemo uskoro ponovno vidjeti njihov zrakoplov na dubrovačkoj pisti. Uvelike bi nam u tom pomogao status kakav uživaju grčki otoci u Egejskom moru, a podsjetit ću, oni imaju svojevrsni izuzetak od viznog režima za turske i ruske građane. Uvjeren sam da i Dubrovnik može imati isti status.


'Mi smo ovih dana u razgovorima s poslovodstvom Aeroflota, oni su značajan i više nego dobrodošao partner i vjerujem kako ćemo uskoro ponovno vidjeti njihov zrakoplov na dubrovačkoj pisti.'

Najveća europska niskotarifna aviokompanija Ryanair već dvije godine ima bazu u Zadru. Postoji li mogućnost da dođe i u Dubrovnik?

U Zračnu luku Dubrovnik slijeće desetak niskotarifnih  avioprijevoznika, ali lete pod jednakim uvjetima kao takozvani tradicionalni mrežni prijevoznici.  Ovdje je svatko dobrodošao. Dovoljno govori činjenica da mi imamo ugovor s preko 50 aviokompanija. Imati ugovor s toliko aviokompanija u Gradu od 40 tisuća stanovnika je doista respektabilan rezultat  koji i pokazuje opravdanost našeg poslovnog modula.



E sada, odlučiti se na modifikaciju kakvu zahtijeva model ultra low – costa poput  Ryanaira? Naravno da to ima  prednosti i nedostatke. Već  niz godina smo u pregovorima s njima. Očekujemo  da će se i oni naći na popisu prijevoznika koji putuju u Zračnoj luci Dubrovnik, no nismo skloni prilagođavati svoj poslovni model jednom prijevozniku, ma tko on bio,  iz razloga što bi time ugrozili svoju tržišnu poziciju i odnose koje imamo s ostalim prijevoznicima. Obzirom na snagu prijevoznika, na flotu koja stalno raste i na sjajan booking sistem kojeg imaju, očekujemo kako će i oni prepoznati svoj poslovni interes u letenju za Dubrovnik.

Što je s velikim zaljevskim avioprijevoznicima kao što su Emirati, Etihad i Qatar? Je li iluzorno očekivati suradnju u budućnosti?

To su svjetski mega prijevoznici koji zasada ipak idu na većinu većih aerodroma glavnih gradova u zemljama Europe i nisu, bar sada skloni ići u male gradove. Oni u pravilu koriste velike zrakoplove tzv.širokotrupce i idu tamo gdje je puno veći volumen prometa. No, to ne znači da ne motrimo to tržište. Dobro je da su se takvi avioprijevoznici pojavili na aerodromu u Zagrebu koji je baza našem najvećem partneru, Croatia Airlinesa-u, tako da putnici uz jednu zemlju zaustavljanja ipak mogu doći do Dubrovnika. Etihad je sada kupio srpskog nacionalnog prijevoznika Air Serbiu. Riječ je o snažnom partneru i mi smo vrlo solidno povezani  s njima veći dio godine i već se sada nudi mogućnost dolaska prema Bliskom pa i Dalekom istoku i to je primjetno u našim statistikama. Primjerice dobivamo do jučer za nas egzotične nacije koje se nisu pojavljivale u našoj  destinaciji. Primjetan je povećani broj primjerice Koreanaca, a znate da nemamo let prema Koreji. Oni koriste dobru vezu s Helsinkijem koji im je najkraći put za dolazak u Europu.  Pa imate letove gdje je veći broj Korejanaca od Finaca na letu iz Helsinkija. Avijacija je vrlo interesantna. Primjerice naša dobra povezanost sa Španjolskom nam je donijela veći broj Brazilaca koji dođu iz Brazila u Barcelonu pa na kraju u Dubrovnik.

Tko su najčešći gosti?

Već niz godina velika trojka Britanci, Francuzi, Nijemci su najzastupljeniji gosti. Najbrže rastući segment je svakako tržište Sjedinjenih Američkih Država, a u prilog tome ide i nedavna vijest kako je Južna Hrvatska proglašena najpoželjnijom destinacijom ove godine, a Hrvatska svrstana u top deset zemalja u koje Amerikanci žele otputovati.


'Uvijek kažem kako sam uspješan onoliko koliko je uspješan radnik od onog na najjednostavnijim poslovima do mojih prvih pomoćnika'

Možete se pohvaliti i investicijama. Ciklus proširenja i modernizacije Zračne luke koja je počela u 2014. se nastavlja, a u tijeku je i instalacija dvaju aviomostova, prvih ikad postavljenih u Hrvatskoj.

Aviomostovima se ne bi trebalo hvaliti ni govoriti u medijima da smo tehnologiju takozvanog aviomosta implementirali u Hrvatskoj tek 2015. godine. Naravno, nama je drago da je to upravo Zračna luka Dubrovnik i da možemo ponuditi tu uslugu. To je naš razvojni put i uvijek ćemo slijediti najsuvremenije tehnologije koje naša branša nudi, ali to u ovom slučaju definitivno nije ništa novo za sve putnike koji putuju diljem svijeta. Riječ je tek o dodatnom  komforu putniku odnosno onim aviokompanijama koje će to odlučiti svojim putnicima pružiti.

Što se tiče modernizacije Zračne luke i prilagodbe nužnim standardima, aplicirali smo za nepovratna sredstva iz fondova Europske unije i prijava je dobila pozitivnu ocjenu. Do konca 2015. Se nadamo imati odluku Europske komisije o postotku financiranja kojim će se iz EU fondova sufinancirati projekt modernizacije dubrovačkog aerodroma. Bitno je istaknuti kako je ovaj posao toliko financijski zahtijevan da bez obzira što preko vas medija do javnosti dolaze vijesti o sjajnim rezultatima našeg poslovanja, ostaje činjenica  da mi ne raspolažemo ni približno s toliko novca da dovedemo Zračnu luku na razinu standarda koji je njoj potreban. Upravo iz tog razloga je moj tim poduzeo i već niz godina poduzima izrazito zahtjevne aktivnosti na dokazivanju opravdanosti zahtjeva koji će biti  evaluiran od Europske komisije kako bismo došli u poziciju zavrijediti sredstva koja bi nam pomogla u tom cilju.

Koliko je posao direktora Zračne luke zahtijevan?

Jednako kao i svakoj osobi  koja sjedi na čelu neke velike poslovne organizacije. Jasno mi je kako je Zračna luka pod posebnim fokusom javnosti zato što je aerodrom od posebnog značaja za svaku zemlju ili barem za jedan dio njenog područja. Zračna luka Dubrovnik se s pravom ubraja u najznačajnija poduzeća hrvatskog juga. Riječ je o poslovnom sustavu koji traži harmonizirano  upravljanje i obavljanje poslova. Uvijek kažem kako sam uspješan onoliko koliko je uspješan radnik od onog na najjednostavnijim poslovima do mojih prvih pomoćnika. Mislim kako naši rezultati govore da smo do sada uspijevali imati tu sinergiju od upravljačke strukture pa sve do one izvršne i za nas važi ona teza da poduzeće vrijedi onoliko koliko vrijede ljudi koji u njemu rade.

Komentiraj članak

Komentari